Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 1 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen
1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma
Tätä omavalvontasuunnitelmaa on päivitetty viimeksi 2.1.2025
Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan alla kerrotun palveluyksikön toimintaa ja
palveluyksikössä mahdollisesti käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja
asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Velvollisuus laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu
sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella
laadittuun Valviran määräyksen 1/2024. Mikäli palveluntuottajalla on kaksi tai
useampia palveluyksiköitä, on palveluntuottajan laadittava kunkin palveluyksikön
lisäksi omavalvontaohjelma. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja
hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja
terveyspalveluita. Jokaisella palveluyksiköllä on lähtökohtaisesti omat nimetyt
vastuuhenkilöt. Tyypillisesti kuntoutusyrityksissä on vain yksi palveluyksikkö, jossa
voi kuitenkin olla useita eri palvelupisteitä (toimipisteitä).
Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien
tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan
kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan
käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti,
jollei omavalvontasuunnitelman seurannasta julkaista muuta julkista tietoa.
Tämä omavalvontasuunnitelma on laadittu Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n
mallipohjan avulla.
Omavalvontasuunnitelma
1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
1.1 Palveluntuottajan perustiedot:
Yrityksen virallinen nimi: Puheterapiapalvelu Mörsky Oy
y-tunnus: 3338956-9
yhteystiedot/käyntiosoite toimitilaan: Rauhankatu 11 B, 3. krs. 15110 Lahti
p. 040 9631193, puheterapiahanna.morsky@gmail.com
1.2 Palveluyksikkö ja palvelupiste tai palvelupisteet, joita tämä suunnitelma koskee
(palveluyksikön perustiedot):
Palveluyksikkö: Puheterapia Mörsky Oy
Tähän palveluyksikköön kuuluvat seuraavat palvelupisteet, joissa palvelua annetaan:
• Palvelupiste 1: Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n palveluyksikkö Rauhankatu
11 b, 3. krs, 15110 LahtiPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 2 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
• puheterapiakäynnit omana toimintana koti-, päiväkoti-, ja koulukäynteinä
kuntien Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti ja Orimattila alueella sekä alihankintana
Mäntsälässä sekä mahdollisuuksien mukaan Mäntsälän lähikunnissa.
1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palveluyksikkö tarjoaa puheterapiapalveluita palvelupisteiden sijaintikuntien alueella
ja lähialueilla vastaanotto- ja kotikäynteinä. Palveluita tarjotaan myös soveltuvin osin
etäpalveluina, kuten etäkuntoutuksena. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti lapsia.
Lisäksi palveluja tuotetaan alihankintana toiselle kuntoutusyritykselle sekä
mahdollisuuksien mukaan myös itse maksaville asiakkaille ja
vakuutusyhtiöasiakkaille.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikön yrittäjä huolehtii tämän suunnitelman
toteutumisesta
• Kohdassa 1.2 mainittu yrittäjä on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä
ongelmatilanteista normaalina työaikana.
• Yrittäjä vastaa terapiasuunnitelmien toteutumisesta sekä mahdollisista haasteista
tai vaaratilanteista terapiasuunnitelmien toteutumisessa. Yrittäjä on järjestänyt
itselleen mahdollisuuden ulkopuoliseen työnohjaukseen.
• Yrittäjä täydennyskouluttautuu erillisen täydennyskoulutussuunnitelman
mukaisesti.
• Yrittäjää toimii asiakkaidensa vastuuterapeuttina ja tarvittaessa asiakkaille
voidaan sopia ulkopuolinen vastuuterapeutti esimerkiksi yrittäjän poissaolon
ajaksi, mikäli kuntoutuksen keskeyttäminen poissaolon ajaksi ei ole
tarkoituksenmukaista tai mahdollista.
2.2 Vastuu palvelujen laadusta
• Kohdassa 1.2 mainittu yrittäjä on terveyspalveluista vastaava henkilö, joka vastaa
palvelujen laadusta kaikissa tilanteissa. Palvelusta vastaava yrittäjä on koulutettu ja
Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994)
tarkoittama ammattihenkilö.
• Vastuuhenkilö on yksinyrittäjänä kiinteästi mukana palveluyksikön päivittäisessä
toiminnassa.
2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoonPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 3 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden
taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden-
ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei
hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja hänen
yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja
kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan
huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja
oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja
itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista
annettua laki, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa
erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai
julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti
potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen
liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi
yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä
hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä
tavalla.
Yrittäjä ei käytä kuntoutuksessa varsinaisia rajoitustoimenpiteitä. Mikäli
rajoitustoimenpiteitä olisi käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja
etukäteiset suunnitelmat sekä merkinnät myös tähän omavalvontasuunnitelmaan
erillisen ”rajoitustoimenpiteet” otsikon alle. Rajoitustoimenpiteiden on lähtökohtaisesti
perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimesijainen keino. Lisätietoa Valviran
rajoitustoimenpiteet -sivulla.
Lastensuojelu
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus
noudatetaan sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon
ammattihenkilöillä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen
hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös lastensuojelulain 25 a §:n nojalla
yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.
Terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä lastensuojeluilmoituksen
tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja
huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää
mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Lastensuojeluilmoituksen
tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen selvittäminenS
Hoitoon pääsy
Yrittäjä ylläpitää mahdollisuuksien mukaan julkisesti verkossa tietoa yrityksen
asiakaspaikkatilanteesta esimerkiksi ajanvarauskalenterin avulla ja palvelee asiakkaita
ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa
määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle aina erikseen.
Asiakkaat pääsevät hoitoon varaamalla palvelun joko suoraan itse verkosta, tai
vaihtoehtoisesti yrittäjän itsensä kautta, joko henkilökohtaisesti asioimalla taiPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 4 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
puhelimitse ajanvarausnumerosta.
Terapiasuhteen aloitus
Terapiasuhteen alussa asiakkaasta vastuussa oleva yrittäjäterapeutti kartoittaa
asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä sopii pitkäaikaiseksi tarkoitetun
asiakkaan kanssa erillisen terapiasuunnitelman yksityiskohdista. Asiakkaan kanssa
laadittava terapiasuunnitelma perustuu erilliseen asiakkaan kuntoutus- ja
hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla. Terapiasuunnitelma uudistetaan
kuntoutusjakson päätteeksi tai kerran vuodessa.
Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava
Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse tai
kirjeitse yhteydessä yrityksen kohdassa 1.2 mainittuun yrittäjään epäasiallisen kohtelun
oikaisemiseksi. Yrittäjä kirjaa asiakkaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja
varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus
saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan.
Yrityksen vastaanottotilan seinällä, verkkosivuilla ja tässä omavalvontasuunnitelmassa
on potilas- ja sosiaaliasiavastaavista kertova tiedote, josta asiakas saa tarvittaessa
lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Yrittäjä on kouluttanut itseään potilaiden oikeuksia
koskevasta lainsäädännöstä. Sekä yksityisten yritysten että julkisen terveydenhuollon
asiakkaita neuvotaan hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonnasta:
Sosiaali- ja potilasasiavastaava, p. 03 819 2504
ma, ti, to klo 9-12 sekä ke 9-15
Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan
itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli rajoittamistoimenpiteitä
joudutaan käyttämään, muutetaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.
Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle
tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti
asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa tukemiseksi,
johon pyritään tyypillisesti pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja
harjoituksilla. Yrityksellä ei ole erillisiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden
vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden tyytyväisyyttä seurataan
säännöllisesti kysymällä näiden tyytyväisyydestä yrityksen tarjoamaan palveluun.
2.4 Muistutusten käsittely
• Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun
lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen
muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus,
jos potilas ei siihen itse kykene.
• Yrittäjä käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen
viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä
ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 5 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
• Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään
soveltuvin osin läpi asiakkaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään
tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän
omavalvontasuunnitelmaan.
2.5 Henkilöstö
• Yrityksen henkilökunta koostuu yksinyrittäjänä toimivasta terveydenhuollon
ammattilaisesta: laillistettu puheterapeutti Hanna Mörsky
• Yrityksessä ei käytetä vuokratyövoimaa.
• Yrityksen sijaisuustarpeet pyritään tarvittaessa täyttämään ensisijaisesti alihankkijan tai
määräaikaisen työntekijän avulla. Kelan vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja
ostopalveluissa sijaisen on täytettävä samat tilaajan asettamat sopimuksista ilmenevät
edellytykset kuin vakituisellekin henkilöstölle asetetaan. Mahdollisen sijaisen pätevyys
tarkistetaan etukäteen.
• Opiskelijoiden ja harjoittelijoiden käyttö on rajattua. Opiskelijoiden toimintaa ohjataan
nimeämällä näille kirjallisesti ohjaajaksi yrittäjä, joka selvittää opiskelijan edellytykset
suoriutua tälle annettavista työtehtävistä aina ennen ensi kertaa tehtäviin ryhtymistä.
Opiskelijan tekemiä potilasasiakirjamerkintöjä seurataan ja asiakkaiden kokemuksia
tiedustellaan tarvittaessa, jonka lisäksi kuntoutumisen edistymistä seurataan tehtyjen
potilasasiakirjamerkintöjen perusteella.
• Lasten ja ikääntyvien parissa työskentelevä on velvollinen esittämään ennen
palkkauspäätöstään oikeusrekisterikeskuksen alle 6 kk ikäisen rikostaustaotteen.
1.1.2025 alkaen rikostaustaote vaaditaan myös vammaisten parissa työskenteleviltä
terveydenhuollon ammattilaisilta. Yrittäjän rikostaustaotteen tarkistamisesta on
vastuussa yrittäjän toimintaa valvova aluehallintovirasto tai Valvira.
Ensiapuvalmius
Yrittäjä ylläpitää omaa henkilökohtaista ensiapuvalmiuttaan. Yrityksen toimitiloissa on
käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet.
2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
• Kuntoutuspalvelut ovat tyypillisesti kasvokkain yhden terapeutin antamia
terveyspalveluita, jotka eivät tyypillisesti toteudu lainkaan, jos terapeutti tai asiakas
puuttuvat. Yrittäjä seuraa asiakkaiden hoitoon pääsyä ja kuntoutuksen toteutumista.
Yrittäjä tiedottaa vapautuvista asiakaspaikoista verkkosivuillaan.
• Yrittäjä hallinnoi työkuormaansa siten, että työkuorma ei muodostu liian kuormittavaksi
ja että asiakkaiden kuntoutumisella on aina olemassa onnistumisen edellytykset.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 6 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
• Kuntoutusalalla erityisiä lakiin perustuvia henkilöstömitoituksia ei ole. Mikäli palvelun
tilaajat, kuten Kela tai hyvinvointialueet, esittävät henkilöstön määrää tai laatua
koskevia vaatimuksia, niitä noudatetaan.
2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
• Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden
kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä
hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi
asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä
verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse ja suojatulla sähköpostilla.
2.8 Toimitilat ja välineet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä
tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Tämän toimintayksikön omavalvontasuunnitelma kattaa seuraavat fyysisesti
palvelupisteen:
– Rauhankatu 11 b, 3. krs., 15110 Lahti, 100 m2 toimistohuone, joka on muokattu
terveydenhuollon käyttöön.
Tilojen esteettömyys
Yrityksen toimitilat järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla
esteettömiksi siten, että kaikkia yrityksen asiakkaita voidaan kohtuullisesti palvella.
Yritys sijaitsee kiinteistössä, jonka ulko-ovella on pyörätuoliliuska. Kiinteistössä on
hissi, joka on tilava. Toimitilarakennus täyttää rakennusluvan aikana voimassa olleet
esteettömyysvaatimukset.
Pelastussuunnitelma
Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai
pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai
paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan
vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta
vastaa rakennuksen tai kohteen haltija.
Yrittäjä on perehtynyt pelastussuunnitelmaan suunnitelman edellyttämällä tavalla.
Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja
palosuojauksesta
Tilat on suojattu lukituksella. Paperimuotoista materiaalia, jota ei ole erikseen
digitaalisesti varmennettu, säilytetään palosuojatuissa tiloissa.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä
menettelyistä
Tilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Jätehuolto on järjestetty
taloyhtiön jätehuollon kautta. Kuntoutusyritysten toiminnassa ei tyypillisesti synnyPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 7 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
erityisen vaarallisia jätteitä. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet
hävitetään asianmukaisesti.
Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys
Yrittäjä vastaa toimialueellansa käytettävien välineiden asianmukaisesta huollosta ja
yrittäjä perehtyy tai kouluttautuu laitteiden käyttöön ennen laitteiden käyttöönottoa.
2.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilastietojärjestelmät
Käytössä oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023)
vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Mahdollisen uuden
järjestelmän löytyminen tietojärjestelmärekisteristä tarkistetaan yrittäjän toimesta
ennen järjestelmän käyttöönottoa. Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluiden
potilastietovarantoon, mikä tarkoittaa sitä, että yrityksen asiakkaiden potilastiedot
kirjataan Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä
luovutetaanko tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.
Ennen sähköistä rekisteriä syntyneet manuaaliset potilasrekisterit säilytetään
suojatussa ja lukitussa tilassa.
Ostopalvelutilanteet
Yrittäjän tuottaessa palvelua toiselle alihankintana, ostopalveluna tai palvelusetelinä
(kuten hyvinvointialueelle tai alihankintana työterveyshuollon palveluntuottajalle)
laaditaan henkilötietojen käsittelysopimus toimeksiantajan kanssa ja pidetään
potilasrekisteriä erillisen toimeksiantajan lukuun siten, etteivät potilastiedot sekoitu
yrityksen oman potilasrekisterinpidon kanssa. Ostopalvelutilanteissa potilastiedot
viedään Kantaan joko toimeksiantajan toimesta erikseen tai itse, mikäli
toimeksiantaja on antanut yrittäjälle erillisen ostopalvelun valtuutuksen Kantaan.
Käytettäessä alihankkijoita perehdytetään alihankkija oman potilastietojärjestelmän
käyttöön ja avataan alihankkijalle tunnukset, ellei alihankkija käytä ostopalvelun
valtuutusta tai toimita alihankinnasta syntyneitä potilastietoja muuten yritykselle.
Alihankkijoiden kanssa sovitaan myös henkilötietojen käsittelystä toisen lukuun.
Mikäli rekiterinpitäjä on muu kuin yritys, kuten esimerkiksi hyvinvointialue
asiakastietolain 13 §:n nojalla, huomioidaan tämä alihankintasopimuksissa.
Mahdolliset potilasrekisteriä koskeva tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt
ohjataan viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Yrittäjän omaan
rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään,
ratkaistaan ja kirjataan itse.
Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan järjestelmätoimittajalle
tai Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa
häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
Etävastaanotto tai etäterapia
Kommentoinut [JS1]: Poistetaan, mikäli omia toimitiloja
ei ole.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 8 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti
tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen terapian siirtämistä etäterapiaksi
varmistutaan kuntoutuja-asiakkaan tietoteknisistä edellytyksistä suoriutua terapiasta
myös etänä, joko asiakkaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten tabletilla,
tietokoneella tai puhelimella
Lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä
Yrityksellä on käytössään lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) sekä
eräistä EU-direktiiveissä säädetyistä lääkinnällisistä laitteista annetun lain (629/2010)
24 §:n edellyttämän ammattimaisen käytön seurantajärjestelmä.
Seurantajärjestelmässä käytetään Kuntoutusyrittäjät ry:n mallilomaketta.
Yleinen kuvaus palveluyksikön käytössä olevista lääkinnällisistä laitteista
Yrittäjä käyttää kaupallisia liikunta- ja kuntoutusvälineitä, jotka ovat aina CE-
merkittyjä. Kuntoutuksessa saatetaan käyttää myös omavalmisteena tehtyjä
kuntoutuksen apuvälineitä, kuten harjoituskeittiöitä, kommunikoinnin apuvälineitä tai
muita harjoitusvälineitä, joilta ei edellytetä CE-merkintää.
Yrittäjän tietoon saatetut välinerikot korjataan ja muut mahdolliset ongelmat
välineistössä oikaistaan viipymättä.
2.10 Lääkehoitosuunnitelma
• Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä
lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.
2.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen
Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä
potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen
sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti.
Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta
siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa
tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista
kerrotaan aina rekisterinpitäjän toimesta EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti
viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai
huoltajalle.
Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan
erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon
antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen
luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 9 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajalla on velvollisuus kirjata kaikki
rakenteisesti kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon
arkistoon (Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen
Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on aina Kanta-palveluihin
liittyneen palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.
Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden
yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta
rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho. Rekisterinpitovastuun
kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole erillistä mahdollisuutta kieltää
tai sallia asiakastietojen palauttamista tilaajalle.
Kelan kuntoutuspalveluiden ja Kelan kuntoutuspsykoterapian osalta palveluntuottaja
on aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta
eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin
perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi olla kuitenkin
esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja
kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla vaikutusta etuuspäätöksen
käsittelyyn.
Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä
Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä
tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen
käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston
toimintamalleja. Yrityksen tietoturvaa ja tietosuojaa on suunniteltu täsmällisemmin
erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja.
Yrittäjä käy vähintään kerran vuodessa tietoturvan ja tietosuojan kertaus- ja
täydennyskoulutuksen esimerkiksi Kanta extranetin verkkokoulutuksina tai
ulkopuolisen toimijan järjestämänä verkko- tai läsnäkoulutuksena.
Yrityksen tietosuojavastaavana toimii Hanna Mörsky,
puheterapiahanna.morsky@gmail.com, p. 040 9631193
Yrityksellä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä ja yritys on liittynyt Kanta-
palveluiden potilastiedon arkistoon (potilastietovarantoon).
Lisätietojen osalta yrityksen asiakkaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja-
asetuksen mukainen tietosuojaseloste.
2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautteen kerääminen ja muistutukset
Asiakkailta kerätään muuten palautetta aina kuntoutusjakson päättyessä. Tähän
omavalvontasuunnitelman osioon kirjataan miten ja millä välineillä palautetta on
kerätty.
Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Palveluntuottajan on käsiteltävä muistutus
asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassaPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 10 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä
tavalla.
Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta
kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.
3. Omavalvonnan riskienhallinta
3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle (hyvinvointialue tai Helsingin
kaupunki) ja valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) yrittäjän omassa
tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta
olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti
vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet,
joita yrittäjä ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.
Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli yrittäjä kykenee omatoimisesti korjaamaan
puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin
Väkivaltatilanteet
Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset
väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen tai yrittäjän
toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi
käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin
edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan
väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.
Tapaturmatilanteet
Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa
hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu
hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.
Yrittäjä huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana pitämällä lattiat
puhtaina ja esteettöminä. Tilassa käytetään kenkäsuojuksia tai kengät riisutaan
odotusaulaan.
Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet
Yrityksessä on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet ja osaaminen välineiden
käyttöön myös sähkökatkotilanteessa. Yrityksellä on jatkuvan potilasturvallisuuden
edellyttämä varasto kriittisiä hoito- ja hoivatarpeita tai tarvikkeita, jotta hoito tai
kuntoutus voidaan myös poikkeus- tai häiriötilanteessa keskeyttää asiakasturvallisella
tavalla.
3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataanPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 11 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Epäkohtien korjaaminen on lähtökohtaisesti yrittäjän (lain mukaisen vastuuhenkilön)
itsensä vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa
tai laitteistoissa korjataan välittömästi.
Alihankkijoiden toiminnassa havaituista epäkohdista pyydetään selvitys alihankkijalta
sekä vaaditaan havaittuja puutteita korjattavaksi. Korjaustoimenpiteiden toteutumista
valvotaan.
Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava
huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset.
Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai
päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu.
Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa
koskevia päätöksiä ei ole ollut.
3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi
Kuntoutuksen suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti liikuntakokeiluihin ja tavoitteiden
saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Itse hoidosta aiheutuvat riskit ovat usein
vähäisiä, mutta eivät olemattomia. Riskejä sisältyy erityisesti neulojen, kuumien
pintojen ja mahdollisia allergisia reaktioita aiheuttavien aineiden käsittelyyn sekä
asiakkaiden kanssa että hoitoa antavan yrittäjän näkökulmasta.
Yrittäjä tekee riskejä vastaavat tarvittavat muutokset tähän
omavalvontasuunnitelmaan.
Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)
Tartuntautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava
infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden
torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet ovat luettavissa
tällä sivulla. Sivun sisältö tallennetaan myös erillisenä PDF:nä tai tulosteena
käytettäväksi siltä varalta, että verkkosivu ei ole toiminnassa.
Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely
Yrityksessä kirjataan vaaratapahtumat ylös yrityksen potilastietojärjestelmästä
löytyvään yhteiseen tilaan tai vaihtoehtoisesti manuaalisen potilaskortiston yhteyteen
erilliseen vaaratilanteiden vihkoon.
Vaaratapahtumiin ei kirjata potilaiden tai asiakkaiden henkilötietoja.
Vaaratapahtumakirjaukset eivät korvaa asiakaskohtaisia potilas- ja
asiakasasiakirjamerkintöjä, vaan ovat täydentäviä tietoja esimerkiksi yrittäjän
tapaturmavakuutusta tai riskien ehkäisyä varten.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 12 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Yksinyrittäjä kertaa kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään
omavalvontasuunnitelmaa.
3.4 Ostopalvelut ja alihankinta
Ostopalvelutuottajien palvelutuotantoa valvotaan pääosin samoin keinoin kuin
yrityksen omaakin tuotantoa: seuraamalla asiakkaiden kuntoutumisen kehittymistä,
laadittuja potilasasiakirjoja sekä kysymällä asiakkaalta palautetta. Saatua tietoa
täydennetään säännöllisellä alihankkijan kanssa käydyllä vuoropuhelulla näistä
aiheista.
3.5 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti yrityksensä valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja
valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta.
4. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja
päivittäminen
4.1 Toimeenpano
Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on yrittäjän itsensä laatima ja saatavilla
kaiken aikaa yrityksen kotisivuilta ja yrityksen sisäisestä tietoverkosta.
Omavalvontasuunnitelman muutokset tehdään ja päivitetään verkkoon tarpeen
mukaan.
Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan yrittäjän arkeen ja
käytäntöihin.
4.2 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla sekä kaikkien
toimipisteiden vastaanottotiloissa, tai jos toimipisteessä ei ole erillisiä
vastaanottotiloja, ulko-oven välittömässä läheisyydessä. Suunnitelma on saatavilla
sekä sähköisesti että paperitulosteena. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys,
jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman
uusin versio. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti.
Yrittäjä varmistaa itse omavalvontasuunnitelman lisäämisen yrityksen verkkosivuille
ja toimipisteisiin joko henkilökohtaisesti tai käyttämällä tarpeellista apua, kuten
verkkosivujen erillistä ylläpitäjää.
Omavalvontasuunnitelman havainnot ja päivitykset käsitellään ja julkaistaan heti
tarpeen mukaan tai kun omavalvontasuunnitelman seurantaa muutoin toteutetaan.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan yrityksen
verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla neljän
kuukauden välein.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma
Sivu 13 / 13
Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma