Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 1 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen

1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma

Tätä omavalvontasuunnitelmaa on päivitetty viimeksi 2.1.2025

Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan alla kerrotun palveluyksikön toimintaa ja

palveluyksikössä mahdollisesti käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja

asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.

Velvollisuus laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu

sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella

laadittuun Valviran määräyksen 1/2024. Mikäli palveluntuottajalla on kaksi tai

useampia palveluyksiköitä, on palveluntuottajan laadittava kunkin palveluyksikön

lisäksi omavalvontaohjelma. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja

hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja

terveyspalveluita. Jokaisella palveluyksiköllä on lähtökohtaisesti omat nimetyt

vastuuhenkilöt. Tyypillisesti kuntoutusyrityksissä on vain yksi palveluyksikkö, jossa

voi kuitenkin olla useita eri palvelupisteitä (toimipisteitä).

Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien

tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan

kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan

käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti,

jollei omavalvontasuunnitelman seurannasta julkaista muuta julkista tietoa.

Tämä omavalvontasuunnitelma on laadittu Suomen Kuntoutusyrittäjät ry:n

mallipohjan avulla.

Omavalvontasuunnitelma

1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot

1.1 Palveluntuottajan perustiedot:

Yrityksen virallinen nimi: Puheterapiapalvelu Mörsky Oy

y-tunnus: 3338956-9

yhteystiedot/käyntiosoite toimitilaan: Rauhankatu 11 B, 3. krs. 15110 Lahti

p. 040 9631193, puheterapiahanna.morsky@gmail.com

1.2 Palveluyksikkö ja palvelupiste tai palvelupisteet, joita tämä suunnitelma koskee

(palveluyksikön perustiedot):

Palveluyksikkö: Puheterapia Mörsky Oy

Tähän palveluyksikköön kuuluvat seuraavat palvelupisteet, joissa palvelua annetaan:

• Palvelupiste 1: Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n palveluyksikkö Rauhankatu

11 b, 3. krs, 15110 LahtiPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 2 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

• puheterapiakäynnit omana toimintana koti-, päiväkoti-, ja koulukäynteinä

kuntien Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti ja Orimattila alueella sekä alihankintana

Mäntsälässä sekä mahdollisuuksien mukaan Mäntsälän lähikunnissa.

1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Palveluyksikkö tarjoaa puheterapiapalveluita palvelupisteiden sijaintikuntien alueella

ja lähialueilla vastaanotto- ja kotikäynteinä. Palveluita tarjotaan myös soveltuvin osin

etäpalveluina, kuten etäkuntoutuksena. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti lapsia.

Lisäksi palveluja tuotetaan alihankintana toiselle kuntoutusyritykselle sekä

mahdollisuuksien mukaan myös itse maksaville asiakkaille ja

vakuutusyhtiöasiakkaille.

2. Asiakas- ja potilasturvallisuus

2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset

Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikön yrittäjä huolehtii tämän suunnitelman

toteutumisesta

• Kohdassa 1.2 mainittu yrittäjä on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä

ongelmatilanteista normaalina työaikana.

• Yrittäjä vastaa terapiasuunnitelmien toteutumisesta sekä mahdollisista haasteista

tai vaaratilanteista terapiasuunnitelmien toteutumisessa. Yrittäjä on järjestänyt

itselleen mahdollisuuden ulkopuoliseen työnohjaukseen.

• Yrittäjä täydennyskouluttautuu erillisen täydennyskoulutussuunnitelman

mukaisesti.

• Yrittäjää toimii asiakkaidensa vastuuterapeuttina ja tarvittaessa asiakkaille

voidaan sopia ulkopuolinen vastuuterapeutti esimerkiksi yrittäjän poissaolon

ajaksi, mikäli kuntoutuksen keskeyttäminen poissaolon ajaksi ei ole

tarkoituksenmukaista tai mahdollista.

2.2 Vastuu palvelujen laadusta

• Kohdassa 1.2 mainittu yrittäjä on terveyspalveluista vastaava henkilö, joka vastaa

palvelujen laadusta kaikissa tilanteissa. Palvelusta vastaava yrittäjä on koulutettu ja

Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994)

tarkoittama ammattihenkilö.

• Vastuuhenkilö on yksinyrittäjänä kiinteästi mukana palveluyksikön päivittäisessä

toiminnassa.

2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoonPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 3 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden

taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden-

ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei

hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja hänen

yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja

kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan

huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja

oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).

Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja

itsemääräämisoikeudet

Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista

annettua laki, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa

erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai

julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti

potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen

liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi

yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä

hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä

tavalla.

Yrittäjä ei käytä kuntoutuksessa varsinaisia rajoitustoimenpiteitä. Mikäli

rajoitustoimenpiteitä olisi käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja

etukäteiset suunnitelmat sekä merkinnät myös tähän omavalvontasuunnitelmaan

erillisen ”rajoitustoimenpiteet” otsikon alle. Rajoitustoimenpiteiden on lähtökohtaisesti

perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimesijainen keino. Lisätietoa Valviran

rajoitustoimenpiteet -sivulla.

Lastensuojelu

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus

noudatetaan sitä, mitä lastensuojelulain 25 §:ssä on säädetty. Terveydenhuollon

ammattihenkilöillä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen

hyvinvointialueelle, mutta ilmoitus voidaan tehdä myös lastensuojelulain 25 a §:n nojalla

yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa.

Terveydenhuollon ammattihenkilöillä ei ole oikeutta pidättäytyä lastensuojeluilmoituksen

tekemisestä, milloin he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja

huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää

mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Lastensuojeluilmoituksen

tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen selvittäminenS

Hoitoon pääsy

Yrittäjä ylläpitää mahdollisuuksien mukaan julkisesti verkossa tietoa yrityksen

asiakaspaikkatilanteesta esimerkiksi ajanvarauskalenterin avulla ja palvelee asiakkaita

ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli asiakkaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa

määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle aina erikseen.

Asiakkaat pääsevät hoitoon varaamalla palvelun joko suoraan itse verkosta, tai

vaihtoehtoisesti yrittäjän itsensä kautta, joko henkilökohtaisesti asioimalla taiPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 4 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

puhelimitse ajanvarausnumerosta.

Terapiasuhteen aloitus

Terapiasuhteen alussa asiakkaasta vastuussa oleva yrittäjäterapeutti kartoittaa

asiakkaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä sopii pitkäaikaiseksi tarkoitetun

asiakkaan kanssa erillisen terapiasuunnitelman yksityiskohdista. Asiakkaan kanssa

laadittava terapiasuunnitelma perustuu erilliseen asiakkaan kuntoutus- ja

hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla. Terapiasuunnitelma uudistetaan

kuntoutusjakson päätteeksi tai kerran vuodessa.

Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava

Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse tai

kirjeitse yhteydessä yrityksen kohdassa 1.2 mainittuun yrittäjään epäasiallisen kohtelun

oikaisemiseksi. Yrittäjä kirjaa asiakkaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja

varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus

saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan.

Yrityksen vastaanottotilan seinällä, verkkosivuilla ja tässä omavalvontasuunnitelmassa

on potilas- ja sosiaaliasiavastaavista kertova tiedote, josta asiakas saa tarvittaessa

lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Yrittäjä on kouluttanut itseään potilaiden oikeuksia

koskevasta lainsäädännöstä. Sekä yksityisten yritysten että julkisen terveydenhuollon

asiakkaita neuvotaan hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonnasta:

Sosiaali- ja potilasasiavastaava, p. 03 819 2504

ma, ti, to klo 9-12 sekä ke 9-15

Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan

itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli rajoittamistoimenpiteitä

joudutaan käyttämään, muutetaan tätä omavalvontasuunnitelmaa.

Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle

tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti

asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa tukemiseksi,

johon pyritään tyypillisesti pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja

harjoituksilla. Yrityksellä ei ole erillisiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden

vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden tyytyväisyyttä seurataan

säännöllisesti kysymällä näiden tyytyväisyydestä yrityksen tarjoamaan palveluun.

2.4 Muistutusten käsittely

• Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun

lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen

muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus,

jos potilas ei siihen itse kykene.

• Yrittäjä käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen

viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä

ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 5 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

• Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään

soveltuvin osin läpi asiakkaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään

tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin tai tähän

omavalvontasuunnitelmaan.

2.5 Henkilöstö

• Yrityksen henkilökunta koostuu yksinyrittäjänä toimivasta terveydenhuollon

ammattilaisesta: laillistettu puheterapeutti Hanna Mörsky

• Yrityksessä ei käytetä vuokratyövoimaa.

• Yrityksen sijaisuustarpeet pyritään tarvittaessa täyttämään ensisijaisesti alihankkijan tai

määräaikaisen työntekijän avulla. Kelan vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja

ostopalveluissa sijaisen on täytettävä samat tilaajan asettamat sopimuksista ilmenevät

edellytykset kuin vakituisellekin henkilöstölle asetetaan. Mahdollisen sijaisen pätevyys

tarkistetaan etukäteen.

• Opiskelijoiden ja harjoittelijoiden käyttö on rajattua. Opiskelijoiden toimintaa ohjataan

nimeämällä näille kirjallisesti ohjaajaksi yrittäjä, joka selvittää opiskelijan edellytykset

suoriutua tälle annettavista työtehtävistä aina ennen ensi kertaa tehtäviin ryhtymistä.

Opiskelijan tekemiä potilasasiakirjamerkintöjä seurataan ja asiakkaiden kokemuksia

tiedustellaan tarvittaessa, jonka lisäksi kuntoutumisen edistymistä seurataan tehtyjen

potilasasiakirjamerkintöjen perusteella.

• Lasten ja ikääntyvien parissa työskentelevä on velvollinen esittämään ennen

palkkauspäätöstään oikeusrekisterikeskuksen alle 6 kk ikäisen rikostaustaotteen.

1.1.2025 alkaen rikostaustaote vaaditaan myös vammaisten parissa työskenteleviltä

terveydenhuollon ammattilaisilta. Yrittäjän rikostaustaotteen tarkistamisesta on

vastuussa yrittäjän toimintaa valvova aluehallintovirasto tai Valvira.

Ensiapuvalmius

Yrittäjä ylläpitää omaa henkilökohtaista ensiapuvalmiuttaan. Yrityksen toimitiloissa on

käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet.

2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

• Kuntoutuspalvelut ovat tyypillisesti kasvokkain yhden terapeutin antamia

terveyspalveluita, jotka eivät tyypillisesti toteudu lainkaan, jos terapeutti tai asiakas

puuttuvat. Yrittäjä seuraa asiakkaiden hoitoon pääsyä ja kuntoutuksen toteutumista.

Yrittäjä tiedottaa vapautuvista asiakaspaikoista verkkosivuillaan.

• Yrittäjä hallinnoi työkuormaansa siten, että työkuorma ei muodostu liian kuormittavaksi

ja että asiakkaiden kuntoutumisella on aina olemassa onnistumisen edellytykset.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 6 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

• Kuntoutusalalla erityisiä lakiin perustuvia henkilöstömitoituksia ei ole. Mikäli palvelun

tilaajat, kuten Kela tai hyvinvointialueet, esittävät henkilöstön määrää tai laatua

koskevia vaatimuksia, niitä noudatetaan.

2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

• Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden

kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä

hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi

asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristökäyntien yhteydessä tai erillisillä

verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse ja suojatulla sähköpostilla.

2.8 Toimitilat ja välineet

Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä

tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa

Tämän toimintayksikön omavalvontasuunnitelma kattaa seuraavat fyysisesti

palvelupisteen:

– Rauhankatu 11 b, 3. krs., 15110 Lahti, 100 m2 toimistohuone, joka on muokattu

terveydenhuollon käyttöön.

Tilojen esteettömyys

Yrityksen toimitilat järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla

esteettömiksi siten, että kaikkia yrityksen asiakkaita voidaan kohtuullisesti palvella.

Yritys sijaitsee kiinteistössä, jonka ulko-ovella on pyörätuoliliuska. Kiinteistössä on

hissi, joka on tilava. Toimitilarakennus täyttää rakennusluvan aikana voimassa olleet

esteettömyysvaatimukset.

Pelastussuunnitelma

Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai

pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai

paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan

vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta

vastaa rakennuksen tai kohteen haltija.

Yrittäjä on perehtynyt pelastussuunnitelmaan suunnitelman edellyttämällä tavalla.

Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja

palosuojauksesta

Tilat on suojattu lukituksella. Paperimuotoista materiaalia, jota ei ole erikseen

digitaalisesti varmennettu, säilytetään palosuojatuissa tiloissa.

Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä

menettelyistä

Tilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Jätehuolto on järjestetty

taloyhtiön jätehuollon kautta. Kuntoutusyritysten toiminnassa ei tyypillisesti synnyPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 7 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

erityisen vaarallisia jätteitä. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet

hävitetään asianmukaisesti.

Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys

Yrittäjä vastaa toimialueellansa käytettävien välineiden asianmukaisesta huollosta ja

yrittäjä perehtyy tai kouluttautuu laitteiden käyttöön ennen laitteiden käyttöönottoa.

2.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Potilastietojärjestelmät

Käytössä oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023)

vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Mahdollisen uuden

järjestelmän löytyminen tietojärjestelmärekisteristä tarkistetaan yrittäjän toimesta

ennen järjestelmän käyttöönottoa. Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluiden

potilastietovarantoon, mikä tarkoittaa sitä, että yrityksen asiakkaiden potilastiedot

kirjataan Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä

luovutetaanko tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja

terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.

Ennen sähköistä rekisteriä syntyneet manuaaliset potilasrekisterit säilytetään

suojatussa ja lukitussa tilassa.

Ostopalvelutilanteet

Yrittäjän tuottaessa palvelua toiselle alihankintana, ostopalveluna tai palvelusetelinä

(kuten hyvinvointialueelle tai alihankintana työterveyshuollon palveluntuottajalle)

laaditaan henkilötietojen käsittelysopimus toimeksiantajan kanssa ja pidetään

potilasrekisteriä erillisen toimeksiantajan lukuun siten, etteivät potilastiedot sekoitu

yrityksen oman potilasrekisterinpidon kanssa. Ostopalvelutilanteissa potilastiedot

viedään Kantaan joko toimeksiantajan toimesta erikseen tai itse, mikäli

toimeksiantaja on antanut yrittäjälle erillisen ostopalvelun valtuutuksen Kantaan.

Käytettäessä alihankkijoita perehdytetään alihankkija oman potilastietojärjestelmän

käyttöön ja avataan alihankkijalle tunnukset, ellei alihankkija käytä ostopalvelun

valtuutusta tai toimita alihankinnasta syntyneitä potilastietoja muuten yritykselle.

Alihankkijoiden kanssa sovitaan myös henkilötietojen käsittelystä toisen lukuun.

Mikäli rekiterinpitäjä on muu kuin yritys, kuten esimerkiksi hyvinvointialue

asiakastietolain 13 §:n nojalla, huomioidaan tämä alihankintasopimuksissa.

Mahdolliset potilasrekisteriä koskeva tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt

ohjataan viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Yrittäjän omaan

rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään,

ratkaistaan ja kirjataan itse.

Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan järjestelmätoimittajalle

tai Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa

häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.

Etävastaanotto tai etäterapia

Kommentoinut [JS1]: Poistetaan, mikäli omia toimitiloja

ei ole.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 8 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti

tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen terapian siirtämistä etäterapiaksi

varmistutaan kuntoutuja-asiakkaan tietoteknisistä edellytyksistä suoriutua terapiasta

myös etänä, joko asiakkaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten tabletilla,

tietokoneella tai puhelimella

Lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä

Yrityksellä on käytössään lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) sekä

eräistä EU-direktiiveissä säädetyistä lääkinnällisistä laitteista annetun lain (629/2010)

24 §:n edellyttämän ammattimaisen käytön seurantajärjestelmä.

Seurantajärjestelmässä käytetään Kuntoutusyrittäjät ry:n mallilomaketta.

Yleinen kuvaus palveluyksikön käytössä olevista lääkinnällisistä laitteista

Yrittäjä käyttää kaupallisia liikunta- ja kuntoutusvälineitä, jotka ovat aina CE-

merkittyjä. Kuntoutuksessa saatetaan käyttää myös omavalmisteena tehtyjä

kuntoutuksen apuvälineitä, kuten harjoituskeittiöitä, kommunikoinnin apuvälineitä tai

muita harjoitusvälineitä, joilta ei edellytetä CE-merkintää.

Yrittäjän tietoon saatetut välinerikot korjataan ja muut mahdolliset ongelmat

välineistössä oikaistaan viipymättä.

2.10 Lääkehoitosuunnitelma

• Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa, eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä

lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.

2.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen

Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä

potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen

sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti.

Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta

siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa

tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista

kerrotaan aina rekisterinpitäjän toimesta EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti

viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai

huoltajalle.

Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan

erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon

antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen

luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 9 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajalla on velvollisuus kirjata kaikki

rakenteisesti kirjatut potilasasiakirjamerkinnät valtakunnalliseen potilastiedon

arkistoon (Kantaan). Asiakas voi halutessaan kieltää tietojen edelleen luovuttamisen

Kanta-palveluiden kautta, mutta Kantaan kirjaaminen on aina Kanta-palveluihin

liittyneen palveluntuottajan lakisääteinen velvollisuus.

Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden

yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta

rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho. Rekisterinpitovastuun

kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole erillistä mahdollisuutta kieltää

tai sallia asiakastietojen palauttamista tilaajalle.

Kelan kuntoutuspalveluiden ja Kelan kuntoutuspsykoterapian osalta palveluntuottaja

on aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta

eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin

perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi olla kuitenkin

esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja

kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla vaikutusta etuuspäätöksen

käsittelyyn.

Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä

Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä

tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen

käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston

toimintamalleja. Yrityksen tietoturvaa ja tietosuojaa on suunniteltu täsmällisemmin

erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja.

Yrittäjä käy vähintään kerran vuodessa tietoturvan ja tietosuojan kertaus- ja

täydennyskoulutuksen esimerkiksi Kanta extranetin verkkokoulutuksina tai

ulkopuolisen toimijan järjestämänä verkko- tai läsnäkoulutuksena.

Yrityksen tietosuojavastaavana toimii Hanna Mörsky,

puheterapiahanna.morsky@gmail.com, p. 040 9631193

Yrityksellä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä ja yritys on liittynyt Kanta-

palveluiden potilastiedon arkistoon (potilastietovarantoon).

Lisätietojen osalta yrityksen asiakkaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja-

asetuksen mukainen tietosuojaseloste.

2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautteen kerääminen ja muistutukset

Asiakkailta kerätään muuten palautetta aina kuntoutusjakson päättyessä. Tähän

omavalvontasuunnitelman osioon kirjataan miten ja millä välineillä palautetta on

kerätty.

Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista

annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Palveluntuottajan on käsiteltävä muistutus

asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassaPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 10 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä

tavalla.

Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta

kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.

3. Omavalvonnan riskienhallinta

3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen

Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle (hyvinvointialue tai Helsingin

kaupunki) ja valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) yrittäjän omassa

tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta

olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti

vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet,

joita yrittäjä ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.

Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli yrittäjä kykenee omatoimisesti korjaamaan

puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.

Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin

Väkivaltatilanteet

Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset

väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen tai yrittäjän

toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi

käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin

edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan

väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.

Tapaturmatilanteet

Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa

hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu

hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.

Yrittäjä huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana pitämällä lattiat

puhtaina ja esteettöminä. Tilassa käytetään kenkäsuojuksia tai kengät riisutaan

odotusaulaan.

Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet

Yrityksessä on asiakasturvallisuuden edellyttämät välineet ja osaaminen välineiden

käyttöön myös sähkökatkotilanteessa. Yrityksellä on jatkuvan potilasturvallisuuden

edellyttämä varasto kriittisiä hoito- ja hoivatarpeita tai tarvikkeita, jotta hoito tai

kuntoutus voidaan myös poikkeus- tai häiriötilanteessa keskeyttää asiakasturvallisella

tavalla.

3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely

Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataanPuheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 11 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Epäkohtien korjaaminen on lähtökohtaisesti yrittäjän (lain mukaisen vastuuhenkilön)

itsensä vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa

tai laitteistoissa korjataan välittömästi.

Alihankkijoiden toiminnassa havaituista epäkohdista pyydetään selvitys alihankkijalta

sekä vaaditaan havaittuja puutteita korjattavaksi. Korjaustoimenpiteiden toteutumista

valvotaan.

Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset

Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava

huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset.

Tähän kohtaan kirjataan, mitä muutoksia viranomaisten antaman ohjauksen tai

päätösten perusteella on tehty, jos ohjausta on saatu.

Tätä suunnitelmaa laadittaessa viranomaisten antamaa ohjausta tai toimintaa

koskevia päätöksiä ei ole ollut.

3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi

Kuntoutuksen suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti liikuntakokeiluihin ja tavoitteiden

saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Itse hoidosta aiheutuvat riskit ovat usein

vähäisiä, mutta eivät olemattomia. Riskejä sisältyy erityisesti neulojen, kuumien

pintojen ja mahdollisia allergisia reaktioita aiheuttavien aineiden käsittelyyn sekä

asiakkaiden kanssa että hoitoa antavan yrittäjän näkökulmasta.

Yrittäjä tekee riskejä vastaavat tarvittavat muutokset tähän

omavalvontasuunnitelmaan.

Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §)

Tartuntautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava

infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden

torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet ovat luettavissa

tällä sivulla. Sivun sisältö tallennetaan myös erillisenä PDF:nä tai tulosteena

käytettäväksi siltä varalta, että verkkosivu ei ole toiminnassa.

Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely

Yrityksessä kirjataan vaaratapahtumat ylös yrityksen potilastietojärjestelmästä

löytyvään yhteiseen tilaan tai vaihtoehtoisesti manuaalisen potilaskortiston yhteyteen

erilliseen vaaratilanteiden vihkoon.

Vaaratapahtumiin ei kirjata potilaiden tai asiakkaiden henkilötietoja.

Vaaratapahtumakirjaukset eivät korvaa asiakaskohtaisia potilas- ja

asiakasasiakirjamerkintöjä, vaan ovat täydentäviä tietoja esimerkiksi yrittäjän

tapaturmavakuutusta tai riskien ehkäisyä varten.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 12 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Yksinyrittäjä kertaa kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään

omavalvontasuunnitelmaa.

3.4 Ostopalvelut ja alihankinta

Ostopalvelutuottajien palvelutuotantoa valvotaan pääosin samoin keinoin kuin

yrityksen omaakin tuotantoa: seuraamalla asiakkaiden kuntoutumisen kehittymistä,

laadittuja potilasasiakirjoja sekä kysymällä asiakkaalta palautetta. Saatua tietoa

täydennetään säännöllisellä alihankkijan kanssa käydyllä vuoropuhelulla näistä

aiheista.

3.5 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

Yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti yrityksensä valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja

valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta.

4. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja

päivittäminen

4.1 Toimeenpano

Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on yrittäjän itsensä laatima ja saatavilla

kaiken aikaa yrityksen kotisivuilta ja yrityksen sisäisestä tietoverkosta.

Omavalvontasuunnitelman muutokset tehdään ja päivitetään verkkoon tarpeen

mukaan.

Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan yrittäjän arkeen ja

käytäntöihin.

4.2 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla sekä kaikkien

toimipisteiden vastaanottotiloissa, tai jos toimipisteessä ei ole erillisiä

vastaanottotiloja, ulko-oven välittömässä läheisyydessä. Suunnitelma on saatavilla

sekä sähköisesti että paperitulosteena. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys,

jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden saatavilla on aina suunnitelman

uusin versio. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti.

Yrittäjä varmistaa itse omavalvontasuunnitelman lisäämisen yrityksen verkkosivuille

ja toimipisteisiin joko henkilökohtaisesti tai käyttämällä tarpeellista apua, kuten

verkkosivujen erillistä ylläpitäjää.

Omavalvontasuunnitelman havainnot ja päivitykset käsitellään ja julkaistaan heti

tarpeen mukaan tai kun omavalvontasuunnitelman seurantaa muutoin toteutetaan.

Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan yrityksen

verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla neljän

kuukauden välein.Puheterapiapalvelu Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma

Sivu 13 / 13

Puheterapia Mörsky Oy:n omavalvontasuunnitelma